Huurkoop en het huren van fietsen zijn eenvoudige en zeer toegankelijke opties voor bedrijven die hun personeel de mogelijkheid willen bieden om hun betalingen in de tijd te spreiden uit een deel van hun brutoloon, in plaats van een eenmalige aankoop te doen uit eigen zak. Deze termen worden echter vaak door elkaar gebruikt, hoewel ze verwijzen naar verschillende juridische en praktische realiteiten. Het doel van dit artikel is om deze begrippen te verduidelijken en de voordelen van elke formule uit te leggen.
Huurkoop: In België wordt de term 'leasing' vaak gebruikt, maar er wordt ook vaak verwezen naar huurkoop (zoals het geval is bij Ubike). Dit is een financieringsvorm die gespreid kan worden over verschillende periodes (tussen 24 en 48 maanden, waarbij 36 maanden de norm is), waarbij alle maandelijkse betalingen die door de dienstverlener aan de werkgever gefactureerd worden 100% van de prijs vertegenwoordigen (restwaarde = 0%). Wanneer de werkgever de laatste maandelijkse termijn betaalt, wordt het eigendomsrecht automatisch en gratis overgedragen aan de werkgever, die vervolgens de mogelijkheid heeft om het over te dragen aan elke werknemer die dat wenst. Hiervoor moet de werknemer (in eerste instantie uit eigen zak) een bedrag betalen dat gemiddeld +/- 6% van de adviesprijs van de fiets bedraagt. Om juridische en fiscale redenen kan de werkgever de fiets niet gratis aan de werknemer geven.
Huren: een financieringsmethode die over verschillende periodes gespreid kan worden (tussen 24 en 48 maanden, waarbij 36 maanden de norm is), waarbij alle maandelijkse termijnen die door de dienstverlener aan de werkgever gefactureerd worden 84% van de prijs vertegenwoordigen (restwaarde = +/- 16%). Wanneer de werkgever de laatste maandelijkse termijn betaalt, heeft de betrokken werknemer de keuze om al dan niet eigenaar van de fiets te worden door (in eerste instantie uit eigen zak) de geschatte waarde van de fiets op dat moment op de tweedehandsmarkt te betalen.
De Belgische overheid staat werkgevers toe om hun werknemers tegen gunstige voorwaarden fietsen ter beschikking te stellen voor een periode van 24 tot 48 maanden.
In de praktijk betekent dit dat werknemers een fiets kunnen kiezen via een "loonoffer". Dit mechanisme stelt hen in staat om hun brutosalaris te verlagen in ruil voor de terbeschikkingstelling van een fiets, waardoor de fiscale en sociale voordelen worden geoptimaliseerd. De netto impact op hun salaris wordt berekend om deze voordelen te maximaliseren, en de werkgever kan met deze methode tot 100% van de leasekosten terugkrijgen.
De leasekosten worden van het salaris afgetrokken en omgezet in een nieuw brutoloon. Gemiddeld is de impact op het brutosalaris ongeveer 80% van de leasekosten. Afhankelijk van de individuele omstandigheden betalen werknemers netto tussen 25% en 50% van de bruto impact dankzij RSZ/ONSS-belastingvrijstellingen.
Werknemers kunnen verwachten dat ze ongeveer 40-60% van de verkoopprijs van de fiets betalen, afhankelijk van verschillende factoren. Werkgevers kunnen hun werknemers tot 48 maanden lang fietsen leasen met loonoffer, waardoor de kosten voor werkgevers neutraal zijn. Het feit dat er geen belasting wordt geheven, maakt dit een zeer aantrekkelijke optie.
- Huurkoop en Huren: Contracten van 24 tot 48 maanden.
- Huurkoop: Eigendomsoverdracht aan de werkgever en vervolgens aan de werknemer in ruil voor een kleine symbolische betaling.
- Huren: Mogelijkheid om de fiets aan het einde van het contract voor de werknemer te kopen.
- Huurkoop: Symbolische betaling van ongeveer 6% van de oorspronkelijke prijs voor de eigendomsoverdracht.
- Huren: Restwaarde van ongeveer 16% van de oorspronkelijke prijs voor de aankoop van de fiets.
- Huurkoop: Hogere maandelijkse betalingen, minder impact op nettosalaris.
- Huren: Lagere maandelijkse betalingen, hogere totale kosten als de fiets wordt gekocht.
- Huurkoop: Staat op de balans van de werkgever als een actief.
- Huren: Staat niet op de balans van de werkgever, wordt beschouwd als een bedrijfskosten.
- Administratie, verzekering, onderhoud beschikbaar voor beide opties.
Werkgever en werknemer komen een nieuw salaris overeen voor 24, 36 of 48 maanden. Het bedrag dat de werknemer bereid is "op te offeren" wordt door de werkgever gebruikt om de bedrijfsfiets te financieren.
Deze oplossing is budgetneutraal:
De meest voorkomende financieringsbronnen zijn het maandsalaris en de 13e maand/eindejaarsuitkering.
Deze optie biedt betere financiële voordelen dan het gebruik van de eindejaarsuitkering. U kunt een fiets kiezen met een hogere verkoopprijs door een lagere bruto impact en u bent verzekerd van regelmatige betalingen, wat meer zekerheid biedt. Het nadeel is het extra administratieve werk, waarbij HR betrokken moet worden. Ubike biedt gespecialiseerde HR-tools om u te helpen.
Financiering via een eenmalige bonus is eenvoudiger en vereist minder administratief werk. Het beperkt echter de fietskeuze vanwege de lagere financiële voordelen. Deze optie is niet in alle bedrijfssectoren toegestaan.
Werknemers moeten de sectorale toelatingen controleren, toestemming krijgen van het paritair comité en schriftelijke overeenkomsten opstellen. Contractopschortingen en bepaalde soorten verlof kunnen van invloed zijn op het in aanmerking komen voor bonussen. Overeenkomsten moeten duidelijkheid verschaffen over eventuele uitstaande financiële verplichtingen in geval van vroegtijdige beëindiging van het contract, en socialezekerheidsbijdragen kunnen van invloed zijn op vakantiegeld en pensioenen.
Als het maandelijkse salarisoffer toegankelijker en voordeliger is, is de eindejaarsuitkering eenvoudiger te berekenen en heeft deze minder invloed op de andere salariscomponenten.
Met een cafetariaplan of flexibel inkomensplan kunnen werknemers een deel van hun jaarsalaris flexibel maken. Werknemers kunnen met hun brutosalaris kiezen voor voordelen zoals fietsverhuur, multimedia of extra vakantiedagen, wat resulteert in een beter netto-effect. Voor werkgevers zijn er geen extra kosten buiten het opzetten van de regeling.
Het budget komt voornamelijk uit het jaarbudget van de werknemer (EYB), maar er kunnen extra opties worden opgenomen. Bedrijven kunnen een percentage van het maandsalaris of andere budgetten aan het BIP toewijzen. De toegang wordt meestal vergemakkelijkt door payroll-organisaties die gebruik maken van een online tool, waardoor werknemers 'à la carte' voordelen kunnen kiezen.
Werknemers die in aanmerking komen voor een bedrijfswagen hebben toegang tot een mobiliteitsbudget, los van het traditionele loonoffer. Dit budget, gebaseerd op de total cost of ownership (TCO) van de auto, kan worden toegewezen aan alternatieve mobiliteitsopties zoals een huurfiets. De herindeling van werknemers om toegang te krijgen tot dit budget moet altijd berekend worden op basis van de TCO van de auto, beginnend bij ongeveer 170-200 euro per maand.
In tegenstelling tot loonoffer, is het mobiliteitsbudget een aanvulling op het normale salaris en biedt het een groenere en flexibelere mobiliteitsoplossing met behoud van het recht op de auto van de zaak.
De fietsvergoeding is een belastingvoordeel voor woon-werkverkeer met de fiets. Vanaf 2024 gaat de fietsvergoeding omhoog van €0,27/km naar €0,35/km, met een maximum van €2.500 per jaar, oplopend tot €3.500 in afwachting van wettelijke toestemming. Deze vergoeding kan regelmatige fietsers tot €770 per jaar besparen. Het is 100% aftrekbaar van de belasting en vrijgesteld van sociale premies.
Het opofferen van loon om een fiets te huren heeft invloed op verschillende uitkeringen, afhankelijk van de sector en het beleid van de werkgever. Het kan een invloed hebben op
Overheidsvoorschriften beperken de impact op pensioenen. Een fietsverhuurcontract van 36 maanden kan bijvoorbeeld een minimale impact hebben van ongeveer 11 cent bruto per maand.
Respecteer de voorwaarden van het fietsplan van de werkgever wat betreft de budgetlimieten. Als een gedeeltelijke financiering met eigen middelen is toegestaan, informeer dan Ubike. Persoonlijke financiering wordt echter afgeraden, omdat deze niet gedekt wordt door de verzekering en er geen terugbetaling mogelijk is bij vroegtijdige beëindiging of teruggave van de fiets.
Aan het einde van een huurperiode wordt het eigendom soepel overgedragen, in overeenstemming met de voorwaarden die vooraf in het huurcontract zijn vastgelegd. Aan het einde van de huurperiode - over het algemeen na 36 maanden - wordt de werkgever eigenaar van de fiets. Er zijn twee manieren om het eigendom aan de werknemer over te dragen:
Huren biedt meer flexibiliteit aan het einde van het contract, zodat de werknemer kan beslissen of hij de fiets wel of niet koopt:
In het geval van vroegtijdige beëindiging van de huurovereenkomst moeten beide partijen - de werknemer en de werkgever - contact opnemen met Ubike om het proces te starten, dat twee opties biedt:
In beide gevallen zijn de beëindigingsprocedures ontworpen om duidelijkheid en eerlijkheid te garanderen, rekening houdend met de verschillende behoeften en voorkeuren van de betrokken partijen. Of het nu gaat om het kopen van de fiets, het retourneren ervan of het vroegtijdig beëindigen van het contract, elke route is gestructureerd om duidelijke financiële en praktische resultaten te bieden.
Het huren en leasen van fietsen zijn flexibele en kosteneffectieve alternatieven voor het kopen ervan. Elke optie heeft unieke voordelen en implicaties voor werkgevers en werknemers. Huurkoop brengt over het algemeen hogere maandelijkse betalingen met zich mee, maar biedt lagere totale kosten als het de bedoeling is om eigenaar te worden. Huren, aan de andere kant, biedt lagere maandelijkse betalingen maar een hogere restwaarde als de fiets aan het eind wordt gekocht. Beide opties omvatten nuttige diensten zoals onderhoud en verzekering.
Hieronder vindt u een gedetailleerde vergelijking van de belangrijkste aspecten van het huren en kopen van een fiets.
Deze tabel moet u helpen om het onderscheid tussen fietsen huren en fietsen kopen te verduidelijken, zodat u de beste optie voor uw financiële en operationele behoeften kunt kiezen.